Nieuwe RVB BOEI-inspectiemethode ‘cultuurshock voor inspecterend Nederland’
Hoe wordt een gebouw gebruikt? En welk onderhoud is dan nodig? Een nieuwe manier van inspecteren met een beslisboom maakt een einde aan ‘onnodige acties’. ‘Dat gaat heel veel geld en capaciteit schelen.’
Tot voor kort waren alle deuren voor de onderhoudsinspecteur even belangrijk. ‘Maar het maakt nogal uit of het de deur van een fietsenhok is of van een hangar waardoor een F-16 niet naar buiten kan’, zegt Vincent Faesen van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB). Voortaan gaat de functie een grote rol spelen bij de vraag of en wanneer onderhoud nodig is. ‘Het functionele gebruik van een deur nemen we nu via een beslisboom mee. Dan kijk je als inspecteur heel anders. Je kunt dan tot de conclusie komen “Deze waarneming is geen gebrek en hier hoef je niets mee te doen”. We krijgen een ander en beter fundament van ons instandhoudingsbeheer. Dat gaat heel veel geld en capaciteit schelen.’
Roest mag soms
De beslisboom voor deuren en alle andere onderdelen van een gebouw is onderdeel van de inspectiemethodiek ‘RVB BOEI’. De letters van BOEI staan voor Brandveiligheid, Onderhoud, Energiezuinigheid & duurzaamheid en Inzicht in het voldoen aan wet- en regelgeving. De beslisboom zal grote invloed hebben op de onderhoudscontracten die het RVB aanbesteedt. De resultaten van de inspecties geven aan wat er moeten gebeuren. En misschien nog wel belangrijker: ook wat er niet hoeft te gebeuren. Faesen: ‘Roest bijvoorbeeld is niet altijd een bedreiging of ‘ernstig gebrek’. Aan de zijkant van spoorrails zit altijd roest en dat is geen probleem. Maar roest in een draagbalk in een gebouw op een cruciale plek, betekent dat je acuut iets moet doen. In de huidige onderhoudscontracten moet roest altijd worden verwijderd. In de nieuwe contracten gaan we geen onnodige acties opdragen zoals het verwijderen van roest op spoorrails.’ Dat scheelt tijd, geld, overleggen en soms aanvullingen op onderhoudscontracten. ‘En niet onbelangrijk: Je dient ook het milieu, want je doet geen onnodig werk.’
Twee pilots
Het idee van de beslisboom ontstond zo’n twee jaar geleden na signalen uit de praktijk. Dat is precies hoe de redactie van inspectiehandboeken werkt: de hele tijd is er contact met inspecteurs en met mensen die inspectierapporten ontvangen. Na het opstellen van de eerste versie van de beslisboom wilde Faesen weten wat vakgenoten en bedrijven ervan vinden. Hij plaatste een oproep in de RVB BOEI LinkedIn-groep met ruim 1500 volgers met de vraag: “Welk bedrijf wil hier belangeloos een pilot mee doen?”. Er kwamen direct enthousiaste reacties over de methodiek en aanmeldingen om er mee te gaan werken, ook van bedrijven waar het RVB niet mee samenwerkt. De beslisboom 2022 vervangt de eerste versie uit 2020 en zal vanaf nu standaard door het RVB worden gebruikt. ‘We passen hem nu al toe in twee pilots op de vliegbasis in Gilze Rijen en de Tonnetkazerne.’
Vrij te gebruiken
En er komen nieuwe contracten met instandhoudinglabels. ‘Dus een ander label op die deur van de fietsenstalling dan op die deur van de hangar. RVB BOEI in combinatie met de instandhoudinglabels zorgt dat geld en capaciteit beter worden verdeeld.’ Natuurlijk wordt het handboek verder aangepast op basis van de ervaringen uit de pilots. En er komen opleidingen en trainingen voor de inspecteurs. Faesen: ‘Ik durf wel te stellen dat deze vernieuwde manier van inspecteren een cultuurshock is voor inspecterend Nederland.’
Ook organiseert het RVB voorlichtingsbijeenkomsten. ‘Ik denk dat we volle zalen trekken. Dat bleek afgelopen jaar al bij webinars waar meer dan 150 mensen zich voor aanmeldden: opdrachtgevers, aannemers, inspectiebureaus, zzp’ers. Toen al werd gezegd “Wat jullie hier hebben gedaan is écht een enorme verbetering”. Het sterkt ons in het besef dat we de goede weg zijn ingeslagen.’
De methodiek en alle delen van het handboek zijn voor iedereen vrij te gebruiken, ook voor inspecteurs die niet voor het RVB werken. Faesen: ‘RVB BOEI is ontwikkeld met belastinggeld, dus we vinden het belangrijk dat iedereen daar profijt van heeft. We ontwikkelen het ook samen met gebruikers uit de markt.’ Bij een vernieuwing horen ook twijfelaars, maar de meesten zijn enthousiast. ‘Een aannemer zei tegen me: “Dit is de toekomst. Als je hieraan twijfelt en hierin niet meegaat, mis je de boot”.’