Oude hangar herleeft in nieuwe squadrongebouw Den Helder

Een oude hangaar op Maritiem Vliegkamp de Kooy in Den Helder is een bron van materialen voor een nieuw squadrongebouw voor het Defensie Helikopter Commando. ‘De constructie is bovendien makkelijk te demonteren en te veranderen naar wensen en technologische ontwikkelingen.’

Vergroot afbeelding Impressie van nieuw squadrongebouw in Den Helder
Beeld: cepezed

Maritiem Vliegkamp de Kooy is onderdeel van het Defensie Helikopter Commando (DHC) van de Koninklijke Marine en thuisbasis voor de NH90’s, de maritieme gevechtshelikopters van Defensie. De bestaande hangaar van het 860 squadron is verouderd, onvoldoende geïsoleerd en niet toereikend voor onderhoud aan de grote NH90 helikopters van het DHC. Daarom is een nieuw squadrongebouw nodig. Het architectenbureau cepezed heeft hiervoor de winnende visie gemaakt. ‘Het wordt een no-nonsense gebouw waarmee Defensie weer vijftig jaar verder kan’, zegt projectmanager Roeland Rustema van het Rijksvastgoedbedrijf over de aangeleverde visie. Het architectenbureau gaat de opdracht nu verder uitwerken en verwacht het ontwerp in maart 2024 klaar te hebben. Hierna start het Rijksvastgoedbedrijf met de aanbesteding van de uitvoering.

Circulaire bouw

Uit de visie komt duidelijk naar voren dat circulariteit belangrijk is. De oude hangaar wordt een bron van materialen voor het nieuwe squadrongebouw: de dakliggers kunnen gebruikt worden als opsluitbanden van de tuin en zorgen gelijk voor aanrijbeveiliging. En ook is het de bedoeling om de grote betonnen ‘stelconplaten’ met hun karakteristieke, fluorescerend roze belijning opnieuw te gebruiken. Deze liggen nu nog op het helikopterplatform en dragen het gewicht van de helikopters.

Prefab

‘Voor de bouw maken we zoveel mogelijk gebruik van geprefabriceerde materialen. Dat betekent dat materialen van tevoren worden gemaakt op een andere locatie. Na transport naar het Defensieterrein zetten we de verschillende onderdelen zoals wanden, liggers en kolommen op locatie in elkaar door droge verbindingen. Je kunt dit vergelijken met het bouwen met Legostenen’, legt Rustema uit. ‘Door zo te werken, is er minder stikstofuitstoot tijdens de bouw. Maar het heeft ook grote voordelen voor de toekomst: de constructie van het squadrongebouw is makkelijk te demonteren en te veranderen naar wensen en technologische ontwikkelingen.’ De gekozen materialen zijn bovendien onderhoudsarm, kwalitatief hoogstaand en hebben een lage CO2-voetafdruk. De detaillering, zonder richeltjes, houdt rekening met de weersinvloeden en het zout in de lucht van Den Helder.

Prettige werkplek

‘In de winnende visie presenteert cepezed een aantal concrete plannen om ervoor te zorgen dat het marinepersoneel op een aangename plek werkt. Zo moeten het atrium, de patio en daklichten ervoor zorgen dat er een goed binnenklimaat is met extra daglicht. Ook wordt er veel extra groen aangebracht en komen er fijne zitplekken in het gebouw. Het wordt een stoer, robuust en comfortabel gebouw waarin het onderhoud goed kan worden uitgevoerd en waar mensen graag willen werken.’