Stage bij de ‘de grootste vastgoedopdrachtgever’
Een vliegbasis en een militaire academie hebben altijd onderhoud nodig. En voor onderhoud is altijd een contract nodig. ‘Bij geen andere partij zie je zulk uniek vastgoed’, ontdekte stagiair Rob van der Knaap die Vastgoedkunde (hbo) studeert.
Waarom koos je voor een stage bij het Rijksvastgoedbedrijf (RVB)?
‘Voor mijn mbo-opleiding liep ik stage bij bedrijven in de private sector. Tijdens mijn hbo-opleiding wilde ik graag de publieke sector verkennen. Ik pakte heel brutaal de telefoon. Sectiehoofd Hans Huisman van Contractmanagement nodigde me vervolgens uit om een keer te sparren over wat ik wilde leren en wat de sectie te bieden had. We waren allebei enthousiast. Mijn studievakken sloten zo mooi aan bij het werk van het RVB, de grootste opdrachtgever op het gebied van vastgoed.’
Wat maakt een stage bij het Rijksvastgoedbedrijf bijzonder?
‘Bij geen andere partij zie je zulk uniek vastgoed als bij het Rijksvastgoedbedrijf. Ik werd tijdens mijn stage gekoppeld aan een paar contractmanagers. Bij hen kon ik terecht met mijn vragen, dat werkte heel fijn. Zij namen me mee naar verschillende vergaderingen, bijeenkomsten en Defensielocaties. De bezoeken aan vliegbasis Leeuwarden en de Koninklijke Militaire Academie in Breda vond ik erg leuk. Ik had alle Defensielocaties wel willen zien. De afdeling Inkoop en Contractmanagement zorgt voor inkoop en beheert complexe onderhoudscontracten, maar daaraan voorafgaande is er een aanbestedende inkoopfase. Zoals dit bij het RVB verloopt, leer je niet op school. Dat was voor mij een eyeopener waar ik veel van leerde. Het is bijzonder om een kijkje te kunnen nemen bij het onderhoud van deze terreinen.’
Wat wilde je bereiken tijdens je stage bij het Rijksvastgoedbedrijf?
‘Van school kreeg ik de opdracht om zelf leerdoelen te bedenken die goed aansluiten op het werk bij het RVB. Ik nam zelf het initiatief om me zo breed mogelijk te oriënteren wat het RVB precies doet. Vervolgens beschreef ik het beheer van vastgoed en de daaraan gekoppelde bedrijfsactiviteiten. Ook had ik mijn persoonlijke leerdoelen. Ik wilde me heel graag schriftelijk en mondeling ontwikkelen. In overleggen met marktpartijen stelde ik me in het begin bescheiden en observerend op, maar na verloop van tijd durfde ik me toch in de gesprekken te mengen, stelde ik vragen en nam ik steeds meer het initiatief. Mijn begeleiders zagen dat ik leergierig ben en vroegen om mijn mening, wat weer voor een leuke dynamiek zorgde. Tijdens vergaderingen notuleerde ik en kon ik meemaken hoe de samenwerking verliep tussen de partijen. Zo kon ik de oorzaken en de gevolgen van samenwerkingsproblemen in contracten analyseren en beschrijven.’
Smaakt de stage naar meer?
‘In een vrij vroeg stadium gaf ik al aan dat ik er wel oren naar had om aansluitend bij het RVB te komen werken. Nu werk ik twee dagen voor de sectie en ben ik aangesloten bij een aantal contracten terwijl ik mijn studie verder afrond.’