Twee collega's van het Rijksvastgoedbedrijf bekijken een bouwtekening, foto: RVB

Kantoortoren van hout en circulaire normen en lessen

Rijksvastgoedbedrijf koopt Staalcomplex in Haagse binnenstad

Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) heeft het Staalcomplex in Den Haag gekocht. Met deze strategische aankoop voegt het RVB een belangrijk aantal vierkante meters aan kantoorruimte toe in het bestuurscentrum van het Rijk.

Rijksvastgoedbedrijf koopt Staalcomplex in Haagse binnenstad

Kantoortoren van hout: ‘vrijwel CO2-neutrale constructie’

Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) gaat een 72 meter hoog kantoor van hout bouwen in het Haagse Beatrixkwartier: de Monarch IV. ‘Houtbouw doen we al eeuwen. Wat nieuw is, is de hoogte en de verlijmingstechniek.’

Kantoortoren van hout: ‘vrijwel CO2-neutrale constructie’

De geleerde lessen uit een kantoor vol afval

Een rijkskantoor met alleen hergebruikte materialen? Het Rijksvastgoedbedrijf testte dit samen met marktpartijen in Kantoor vol Afval, gewoon door het te doen. Het resultaat: bijna veertig procent minder CO2-uitstoot en veel geleerde lessen.

De geleerde lessen uit een kantoor vol afval

RVB werkt aan duurzaamheidsnormen voor kantoorrenovaties

Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) gaat ook voor kantoorrenovaties met milieukostenindicatoren werken. ‘We willen de innovatiekracht, de kennis en de ervaring in de markt optimaal benutten.’

RVB werkt aan duurzaamheidsnormen voor kantoorrenovaties

RVB in Beeld: Accu van de toekomst

Kunnen de accu's van elektrische auto's ook stroom leveren aan gebouwen? Steeds meer elektrische auto’s en laadpalen kunnen ‘bi-directioneel laden’: ze kunnen niet alleen opladen maar ook ontladen. Accu’s kunnen zo het piekgebruik van gebouwen opvangen. Door batterijen van de auto's op te laden bij een overschot aan (hernieuwbare) energie en te ontladen bij een grote energievraag vermindert de druk op het zwaarbelaste elektriciteitsnet (netcongestie). En de mogelijkheden van bi-directioneel laden zullen toenemen, want het Rijk wil per 2028 een volledig elektrisch wagenpark en wil 20% van de eigen parkeerplaatsen voorzien van laadpalen. Energierijk Den Haag (ERDH) onderzoekt nu of bi-directioneel laden de piekvraag van de aangesloten gebouwen kan verlagen. Er wordt onder ander gekeken welke panden, welk type laadpalen, hoeveel laadpunten en welke typen auto’s voor bi-directioneel laden in aanmerking komen. Het onderzoek is in de zomer afgerond.

Beeld: ©Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat/Tineke Dijkstra